Saturday, April 23, 2016

Nasihat dan peringatan

Apa sekalipun saya tidak menyokong mana2 individu atau lain2 pihak yang terang sekali menyebarkan berita/artikel/video/media sosial yang ( walaupun mungkin mmg tidak elok ) membuka aib sesama manusia. 

Dengan tujuan jelas untuk memalukan pihak tersebut tetapi di'cover' dgn ayat " isk isk isk, mcm ni lah orang kita skrg, teruk betul, kan?" dan diteruskan dgn komen-komen di bawah yang hanya menghina dan menyalahkan ehem2 masyarakat (kita juga tu), dan semua org lain kecuali ehem2, kita sendiri.

Juga menyebarkan dgn terlalu mudah berita/artikel/video kritikan yang diselang-seli dgn perkataan-perkataan carutan yang jelas ataupun secara tersirat tanpa disahkan asal-usul dgn memegang kalau ada orang 'share' maka automatik perkara tersebut ada benarnya.

Harus kita ingat sahabat-sahabat sekalian, nasihat dan dakwah itu mmg bagus, tapi jangan sekali-kali kita lupa, manusia itu akhirnya ke syurga atau neraka bukan atas sbb kita share berita/artikel/video yg memalukan dan mengaibkan sesama manusia tidak kira agama, bangsa, atau warganegara, ada ic atau tiada ic.

Harus juga kita igt, tanggungjawab menyebarkan kebaikan itu sekadar sebar dan nasihat, bukannya apabila tidak diterima dan dihina kita mencaci maki dan menghukum golongan tersebut. Apa kamu yakin, yang kamu caci itu akan terus jahat dan kamu akan terus dalam kebaikan?

Lapangkanlah dada kalian dan marilah kita bersatu memakmurkan dan mensentosakan masyarakat majmuk berbilang bangsa dan agama agar negara kita Malaysia.

No comments:

Post a Comment